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FORBIN

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Thales KINGKLIP Mk2: The Next Gen Hull Mounted Sonar of the French Navy FTI Frigates

Unveiled at Euronaval 2016 by Naval Group (formerly DCNS) and the French MoD, the FTI (frégate de taille intermédiaire or mid-size frigate) is the next generation of surface combatant of the French Navy (Marine Nationale). This class of 5 Frigates (marketed for export as the Belh@rra by Naval Group) features many innovations. One of which is a next generation of hull mounted sonar designed by Thales: The Kingklip Mk2
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Qui veut la peau du Mirage 2000D ?
vendredi 1 septembre 2017
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On le sait, si les Mirage 2000D ont quitté le combat contre Daech, ce n'est pas à la demande des
Américains, mais c'est un choix de l'armée de l'air de mieux régénérer son potentiel humain et organique (les Mirage 2000, notamment les D, ayant fourni l'essentiel de l'effort contre Daech, c'est factuel et les chiffres sont même publics). Les Américains n'auraient pas pu en vouloir au Mirage 2000D du fait qu'il est monoréacteur car... c'est le cas de la plupart des appareils non américains utilisés sur ce théâtre, notamment par les forces arabes, mais aussi les Belges par exemple.
Ils n'auraient pas pu lui en vouloir non plus parce qu'il n'a pas de canon... car vu le plancher de vols, les tirs canon sont tout simplement quasi-impossibles. On ne peut pas non plus reprocher au Mirage 2000D d'avoir trop de yeux à bord, il en a deux paires, et on le sait, c'est toujours mieux qu'une seule. Le Mirage est aussi bien plus numérisé, notamment pour l'air land integration, que la plupart des appareils non-américains luttant contre Daech. Enfin, les équipages de Mirage 2000D sont tout simplement ceux qui disposent de l'expérience la plus importante. Depuis 2002, cette composante n'a connu le repos (relatif) qu'une seule année, en 2004 et en 2006.
Les Américains n'auraient même pas pu lui en vouloir parce qu'il est français : Américains et Français convolent sur un petit nuage depuis des années. Les autres composantes n'ont sans doute pas atteint un tel niveau d'intégration et de coopération.
Mais c'est vrai, le 2000D n'a que deux missiles d'autoprotection, en plus d'un système de guerre électronique. Or ces missiles, des Magic 2 de MBDA (Matra Défense à l'époque), arrivent en fin de vie. Une butée fixée à 2018, théoriquement, qui pourrait empêcher de déployer des Mirage 2000D en zone Chammal. Sauf qu'en Irak, a priori, il n'est pas prévu que ces chasseurs rencontrent des chasseurs capables de les abattre. Pour ce qui est des frappes en Syrie, c'est bien plus complexe. Mais en cas, cet argument n'a été à l'origine des permutations de chasseurs entre Barkhane et Chammal.
Il est même prévu que des Mirage 2000D reviennent à Chammal dès l'an prochain, avec donc, des limites, si le stock de missiles non périmés ne permettait pas de le faire survoler la Syrie.
TROP VIEUX ?
Comment en est-on arrivé là ? Les 2000D n'ont qu'une toute petite vingtaine d'années de service, et ils sont donc, selon les critères d'utilisation de l'armée de l'air, de jeunes avions, comparés au Super Etendard (41 ans) ou au Mirage F1CR (39 ans). D'où le rétrofit à mi-vie envisagé dès le début des années 2010. On le voit, il a été repoussé à plusieurs reprises puisque le premier avion rétrofité n'est toujours pas livré. Certes, en emport, le 2000D ne porte que deux bombes de 250 kg, mais il est rare, en appui-feu, qu'il en faille beaucoup plus, et les avions volent en patrouille.
La perspective de munitions plus légères peut contribuer à faire évoluer cette carence. Mais l'appareil reste très capable, car il a profité, pour sa dimension air-sol, d'une série d'améliorations : liaison 16, GBU-49, Scalp EG, etc. Certes, il lui manque encore un vrai radar multimodes, un canon (prévu dans le rétrofit) et un missile de combat moderne (prévu aussi). Bref, le rétrofit est a minima, mais précisément, l'opération permet de maintenir 55 chasseurs (dont personne ne veut, sur le marché international) en activité à un coût quasi-dérisoire.
Alors même que dans les quatre années qui viennent, l'armée de l'air ne percevra pas le moindre Rafale, et que les cadences de l'Etat français n'ont jamais été très élevées (la dizaine d'appareils annuels, entre Marine et armée de l'air).
Penser qu'annuler le rétrofit de Mirage 2000D allouera des ressources au Rafale est un pari plus qu'hardi, car les priorités ne manquent pas (à commencer celle de Bercy de trouver des euros partout où il peut en économiser). Dans tous les cas, l'armée de l'air perdrait très rapidement une soixaitaine de chasseurs, et l'économie générée ne permettrait, dans le meilleur des cas, que de financer une poignée de Rafale.Là où un Mirage 2000D pourrait aussi prendre des tours de police du ciel, des pré-déploiements comme à Djibouti. Et survivre dans un ciel disputé.
:
"It is known that if the Mirage 2000D left the fight against Daech, it was not at the request of
But it is a choice of the air force to better regenerate its human and organic potential (the Mirage 2000, especially the D, having provided the bulk of the effort against Daech, it is factual and the figures are even public). The Americans could not have blamed the Mirage 2000D because it is a monoreactor because ... most of the non-American aircraft used in this theater, notably by the Arab forces, but also the Belgians for example.
They could not have blamed him either because he does not have a cannon ... because the plane of thefts, the cannon fire is simply almost impossible. We can not blame the Mirage 2000D too many eyes on board, it has two pairs, and it is known, it is always better than one. The Mirage is also much more digitized, especially for air land integration, than most non-American devices fighting Daech. Finally, the crews of Mirage 2000D are simply the ones with the most important experience. Since 2002, this component has experienced (relative) rest in only one year, in 2004 and 2006.
The Americans could not even blame him because he is French: Americans and French convolent on a small cloud for years. The other components may not have reached such a level of integration and cooperation.
But it's true, the 2000D has only two self-protection missiles, in addition to an electronic warfare system. But these missiles, of Magic 2 of MBDA (Matra Defense at the time), arrive at the end of their life. A stop fixed to 2018, theoretically, that could prevent deploy Mirage 2000D in Chammal zone. Except that in Iraq, a priori, it is not expected that these hunters will meet hunters capable of shooting them down. As for the strikes in Syria, it is much more complex. But in this case, this argument was not at the origin of the permutations of hunters between Barkhane and Chammal.
Mirage 2000D is expected to return to Chammal next year, with limits, if the stock of missiles not outdated did not allow it to fly over Syria.
TOO OLD ?
How did we get there? The 2000D have only a tiny 20 years of service, and according to Air Force criteria, they are young aircraft compared to the Super Etendard (41 years) or at the Mirage F1CR (39 years old). Hence the retrofit to mid-life envisaged from the beginning of the years 2010. It is seen, it has been postponed several times since the first retrofit aircraft is still not delivered. Of course, the 2000D carries only two 250 kg bombs, but it is rare for fire support to have much more, and the planes fly on patrol.
The prospect of lighter ammunition can help to alleviate this deficiency. But the device remains very capable, as it has benefited, for its air-ground dimension, from a series of improvements: link 16, GBU-49, Scalp EG, etc. True, it still lacks a true multimodal radar, a cannon (provided in retrofit) and a modern combat missile (also expected). In short, retrofit is minimal, but precisely, the operation allows to maintain 55 hunters (no one wants, on the international market) in operation at a quasi-derisory cost.
Even though in the next four years, the Air Force will not perceive the slightest Rafale, and that the cadences of the French State have never been very high (the ten annual aircraft, between Marine and air force).
Thinking that canceling the retrofit of Mirage 2000D will allocate resources to the Rafale is more than a bet because there is no shortage of priorities (starting with Bercy to find euros wherever he can save). In any case, the air force would quickly lose about sixty hunters, and the economy generated would at best only finance a handful of Rafale. Where a Mirage 2000D could also take police towers of the sky, pre-deployments like in Djibouti. And survive in a disputed sky."
 

FORBIN

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France decides to arm its fleet of MQ-9 Reaper MALE UAVs

The French Minister of Armed Forces Florence Parly today announced during the Summer University of Defense in Toulon the decision to arm all the MALE drones in service with the French Air Force. "I decided to start the process of arming our intelligence and surveillance drones," said Parly

The French Air Force fleet of MQ-9 Reaper "become indispensable in the operations we are conducting in the Sahel," said Parly, adding that the French military will "gain in efficiency while limiting the risk of collateral damage".

This decision will initialy concern the Reaper fleet being acquired through the US Foreign Military Sales program, but the Minister confirmed its intention to also arm the future European MALE drone actually being developped in cooperation with Germany, Italy and Spain.

According to Parly, "the armament that will be retained will be a guided, precision one, and with military effects adapted to the threat". The project of arming the current French Reapers with European weapons will also be studied. The weapon package will be determined in the course of 2018.

If the Minister didn't gave any details regarding the calendar, the French Air Force is expecting an operational capability for 2019 and the delivery of new Block 5 Reaper UAVs.

The French Air Force is actually flying six MQ-9 Reaper, and six more are expected to be delivered in 2019

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FORBIN

Lieutenant General
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Good question for me :)
Then couldn't the French use something more powerful than the M-53 back when they were developing the Mirage-4000, which was in the same weight class as a F-15?

Justely i have read these days very good Mag with 3 articles on the Rafale and new variants F3R for 2019, F4 normaly 2025 and no plan for a M-88 variant of 9 t of thrust, the 7.5 t varaint is sufficient

The 9 t variant same power than Typhoon reactor is in fact only a project envisaged for export especialy about 10 years ago for UAE mainly also sometimes mentionned for French AF, also ideas for CTFs on the " back ".

He do very good job very big readiness, engine replaced in 1 hour, deployed aircraft ready to about 95 % ( the best with ofc much spares disponible ) no stealth and 5 th generation but excellent also for range and no chauvinism here, the true.
About 18 - 20000 $ flight hour for a medium fighter of 25 t max reasonnable.

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FORBIN

Lieutenant General
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Mirage 4000 wasn't a critical national defense project for France, but a speculative commercial venture by Dassault. It was simply implausible for there to be a large enough market for a commercial French twin engine heavy fighter to justify a major engine development program at a time when the US was offering its own deployed F-15 on the world market.
Here.... yes too expensive coz Mirage III, F1 in part also replaced by 314 Mirage 2000C/D/N .... and in fact build, designed for Saudi Arabia.
I have books :)
 
May 5, 2017
now I read
French frigates to be armed with anti-sub capability

source is DefenseNews
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related:
Frégates de deuxième rang : quel volume ?
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En attendant la nouvelle hiérarchie des priorités dont la revue stratégique doit acter au mois d'octobre 2017, l'audition de l'Amiral Prazuck, Chef d'État-Major de la Marine nationale (CEMM), devant les députés de la commission de la Défense nationale et des forces armées de l'Assemblée nationale est l'occasion de considérer l'avenir des frégates de deuxième rang.

Dans un premier temps, il s'agit de distinguer ce qui relève de la composante "frégates de deuxième rang" de ce qui appartient au programme BATSIMAR (BATiment de Surveillance et d'Intervention MARitime), donc ce qui a été qualifié ici de frégates de troisième rang. Pour faire simple, les frégates de deuxième rang servent à participer à un contexte de gestion de crise ou bien à agrémenter un groupe naval constitué tandis que les frégates de troisième rang sont vouées aux missions de service public (depuis la police des pêches jusqu'aux opérations contre les narcotrafiquants).

Le projet de loi de finances 2009 - présenté en fin d'année 2008 - devant le Sénat comporte, peut être, la plus ancienne trace connue de nous du programme BATSIMAR (le programme BIS semble recouvrir le remplacement des BATRAL dont les B2M ont été qualifiés de "solution intermédiaire"). « La Marine Nationale dispose actuellement d'une vingtaine de patrouilleurs répartis pour moitié en métropole et outre-mer. Agés pour la plupart de plus de vingt ans, ils seront remplacés à terme par un bâtiment de surveillance et d'intervention unique «BATSIMAR» devrait commencer en 2012. »

Quid des avisos et frégates ?

Les avisos de la classe d'Estienne d'Orves sont convertis en Patrouilleurs de Haute Mer (PHM) par réduction de leurs capacités militaires à partir de la fin du mois d'octobre 2008. Première conséquence de l'ajournement du programme BATSIMAR ? Il n'est alors pas précisé - selon nos connaissances - si les avisos allaient être remplacés, ou non, par ce dernier programme. L'Amiral Prazuck (CEMM), devant les députés de la commission Défense nationale et forces armées, le 26 juillet 2017, déclare, finalement, que "ces patrouilleurs de haute mer, qu’on appelait avisos, sont les chevaux de trait de ces missions. Ils ont 40 ans d’âge. Ils sont indispensables. Il faut les remplacer rapidement par des BATSIMAR."

Entre parenthèses, le CEMM réaffirme son calcul de 2016 quant à son souhait de revenir au format de 1982, soit un navire logistique et deux patrouilleurs par façade maritime de l'Archipel France. Dans cette perspective, il demande 18 BATSIMAR ce qui reviendrait, peu ou prou, à remplacer 9 avisos A69 et 10 P400. Ce ne serait donc pas un remplacement nombre pour nombre de l'ensemble des patrouilleurs disponibles en 2008, soit dix unités non-remplacées.

La situation des frégates La Fayette et, partant de là, de leur remplacement à venir très prochainement (2025-2035) est bien plus compliquée. Le Livre blanc sur la défense et la sécurité nationale de 2008 ramenait le format de la flotte de surface à 18 frégates de premier dont les La Fayette alors qu'elles relevaient jusqu'ici du deuxième rang. Et leurs capacités opérationnelles témoignent de cet ancien rang. Le livre blanc de 2013 réduisait encore une fois le format de 18 à 15 frégates, toujours avec les FLF.

Sauf que l'Amiral Rogel, alors CEMM procédait, le 27 mai 2015, devant les députés à une requalification. Les Frégates de Taille Intermédiaire (FTI) "ne seront pas des remplaçantes des frégates légères [frégates furtives légères de classe La Fayette], sinon ce ne serait pas des frégates de premier rang." D'un coup, il annule d'autorité la décision de 2008 en se fondant.. sur l'autorité des livres blancs et le format en frégates de premier rang (18 puis 15 bateaux). Et explique bien son propos par l'incapacité des FLF à répondre aux nouveaux enjeux sous et au-dessus (ASM et DA) de la surface au large des zones de crise en citant le Yemen et la Syrie.
translated by google:
"Pending the new hierarchy of priorities for which the strategic review is due in October 2017, the hearing of Admiral Prazuck, Chief of Staff of the French Navy (CEMM), before the deputies of the Commission of National Defense and the Armed Forces of the National Assembly is an opportunity to consider the future of the second rank frigates.

The first step is to distinguish between the "second-class frigates" component and the BATSIMAR program (the Surveillance and Marine Response Battalion), so what has been described as frigates third place. Simply put, the second-class frigates are used to participate in a crisis management context or to embellish an established naval group while the third-rank frigates are dedicated to public service missions (from fisheries police to operations against drug traffickers).

The 2009 budget bill - presented at the end of 2008 - before the Senate, may be the oldest known record of us in the BATSIMAR program (the BIS program seems to cover the replacement of BATRALs whose B2Ms have been qualified of "intermediate solution"). "The Navy currently has about 20 patrol boats, half of which are in metropolitan France and overseas. Most of them over 20 years old, they will eventually be replaced by a single surveillance and intervention building "BATSIMAR" is expected to start in 2012. "

What about notices and frigates?

The Estienne d'Orves class notices are converted into High Seas Patrollers (PHM) by reducing their military capabilities from the end of October 2008. First consequence of the postponement of the BATSIMAR program? It is then not specified - according to our knowledge - whether the notices would be replaced, or not, by the latter program. Admiral Prazuck (CEMM), before the members of the National Defense and Armed Forces Committee, on 26 July 2017, finally stated that "these high seas patrol vessels, known as Avisos, are draft horses They are 40 years old, they are indispensable, they must be replaced quickly by BATSIMAR. "

In parentheses, the CEMM reaffirms its calculation of 2016 as to its wish to return to the 1982 format, a logistics vessel and two patrollers by the French archipelago. In this perspective, he asked for 18 BATSIMAR, which would more or less replace the 9 A69 and P400 notices. This would therefore not be a replacement number for many of the patrol boats available in 2008, ten units not replaced.

The situation of the frigates La Fayette and, hence, their replacement soon to come (2025-2035) is much more complicated. The 2008 White Paper on Defense and National Security reduced the size of the surface fleet to 18 first-class frigates, including the La Fayette, which had previously been ranked second. And their operational capabilities testify to this former rank. The 2013 white paper reduced once again the format of 18 to 15 frigates, again with the FLF.

Except that Admiral Rogel, then CEMM, on May 27, 2015, called on the deputies to re-qualify. Intermediate Size Frigates (FTIs) "will not be substitutes for light frigates [La Fayette class light stealth frigates], otherwise they would not be first class frigates." All of a sudden, it overturned the 2008 decision on the authority of the white papers and the format of first-class frigates (18 and 15 boats). And explains its purpose well by the inability of the FLF to respond to the new challenges under and above (ASM and DA) of the surface off the crisis zones by quoting Yemen and Syria."

... goes on below due to size limit
 
continuation of the above post:
Mais les frégates La Fayette seront modernisées selon la décision arrêtée en 2016 et actée en 2017 pour les trois premières unités. Modernisation qui maintiendra leurs capacités de défense anti-aérienne à courte portée (du Crotale au SADRAL) tandis qu'elles recevront - enfin ! - un sonar de coque et des contre-mesured anti-torpilles. Est-ce suffisant pour considérer que les FTI remplacent des FLF relevant de nouveau du premier rang ou bien que ces FTI complètent les FREMM (8) et Horizon (2) afin d'atteindre le format à 15 frégates, reléguant les FLF au deuxième rang ?

Astucieusement, il existe la troisième option où les FTI seront complétés après 2025 par trois FLF modernisés tandis que les deux dernières seront converties en PHM. Dans cette perspective, il serait simple d'atteindre le format à 18 frégates de premier rang grâce à une prolongation des trois FLF modernisées et donc d'acter une montée à 18 frégates de premier rang plutôt que seulement 15 et d'espérer obtenir un nouveau programme de frégates à l'horizon 2030.

Et la perspective d'un nouveau programme de frégates, avec une belle charge pour les bureaux d'études faute d'avoir une nouvelle corvette (Gowind) ou frégate (FREMM, FTI) à développer après 2025, pourrait amener DCNS/Naval group à c
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et donc une mise en concurrence permettant à la Marine nationale d'obtenir un coût unitaire d'acquisition sérieusement tiré vers le bas, tout du moins, très maîtrisé.

En tous les cas, il y aurait matière à s'intéresser aux concepts de frégates légères britanniques pour le programme Type 31 dont l'objectif financier est fixé à
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(273 millions d'euros) pour chaque frégate. Presque moitié moins qu'une FTI.

Car c'est là que se ferme le cercle avec la question du remplacement des frégates de classe Floréal.
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laissait entendre que les FTI remplaceront les La Fayette - avant d'opérer sa requalification afin d'obtenir leur modernisation pour faire la soudure avec la première FTI et le désarmement des avisos brestois ? - mais
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. Il était plus ou moins explicite et précis selon les auditoires.

L'Amiral Prazuck, toujours devant les députés et
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, précisait pour la première fois le schéma directeur des moyens nautiques qu'il entend obtenir pour les moyens dévolus à la fonction garde-côtes : « Une frégate, deux patrouilleurs et un bâtiment logistique pour chaque département ou collectivité d’outre-mer. » Schéma qu'il réaffirme partiellement le 26 juillet 2017. Les Floréal sont donc formellement exclus d'un remplacement par BATSIMAR.

En ce qui concerne la composante des frégates de deuxième rang, il reste alors, de façon plutôt certaine, les six frégates de classe Floréal. Les trois premières auront 30 ans de service en 2022, les suivantes autant d'années en 2023 et la dernière en 2024. Le hasard faisant bien les choses - ou pas puisque les FLF et Floréal sont les deux facettes des frégates de deuxième rang -, les FLF atteindront les trente années de service entre 2022 et 2029. Comment exclure l'hypothèse d'un prolongement de service de cinq à dix années si beaucoup de peinture aide les coques à tenir ? Reste à observer ce qu'il adviendra des 3 + 5 La Fayette : seront-elles toutes modernisées ? Renforceront-elles pour trois unités le premier rang (18 frégates, au total) et de deux unités le deuxième rang (8 frégates, au total) ?

Tout ceci laisse augurer une flotte de surface totalisant entre 15 et 26 frégates à l'orée des années 2030, plus 18 patrouilleurs qui n'ont pas tellement intérêt à être qualifiés officiellement de frégates.
"But the La Fayette frigates will be modernized according to the decision reached in 2016 and registered in 2017 for the first three units. Modernization which will maintain their short-range anti-aircraft defense capabilities (from the Crotale to the SADRAL) while they will receive - finally! - a hull sonar and anti-torpedo countermeasures. Is it sufficient to consider that the FTIs replace FFLs that are back in the forefront or that these FTIs supplement the FREMMs (8) and Horizon (2) in order to reach the 15-frigate format, relegating FLFs to second place ?

Clearly, there is the third option where FTIs will be completed after 2025 by three modernized FLFs while the latter two will be converted into PHM. From this perspective it would be simple to reach the format of 18 first-class frigates thanks to an extension of the three modernized FLFs and thus to record a rise to 18 first-class frigates rather than only 15 and to hope to obtain a new one frigate program by 2030.

And the prospect of a new frigate program, with a great burden for the engineering offices due to lack of a new corvette (Gowind) or frigate (FREMM, FTI) to be developed after 2025, could bring DCNS / Naval group to considering a European tender for BATSIMAR and therefore a competitive bidding allowing the Navy to obtain a unit cost of acquisition seriously pulled down, at least very controlled.

In any case, there would be a lot of interest in the concept of light British frigates for the Type 31 program whose financial objective is set at 250 million pounds (273 million euros) for each frigate. Almost half less than a FTI.

For it is there that closes the circle with the question of the replacement of the frigates of Floréal class. In 2013, Admiral Rogel suggested that the FTIs would replace the La Fayette - before requiring their re-qualification in order to obtain their modernization to make the welding with the first FTI and the disarming of the Brestois notices? - but also, and perhaps, the Floréal frigates. It was more or less explicit and accurate depending on the audience.

Admiral Prazuck, again before the deputies and on 12 October 2016, specified for the first time the master plan of the nautical means he intended to obtain for the means devoted to the coastguard function: "A frigate, two patrol boats and one logistic building for each department or overseas collectivity. "Scheme which he partially reaffirms on 26 July 2017. The Floréal are therefore formally excluded from a replacement by BATSIMAR.

As for the component of the second-class frigates, the six Floréal class frigates remain, with some certainty. The first three will have 30 years of service in 2022, the following years in 2023 and the last in 2024. Chance doing things well - or not since FLF and Floréal are the two facets of second-class frigates - the FLF will reach thirty years of service between 2022 and 2029. How can we exclude the hypothesis of an extension of service of five to ten years if a lot of paint helps the hulls to hold? It remains to observe what will happen to the 3 + 5 La Fayette: will they all be modernized? Will they reinforce for three units the first rank (18 frigates, in total) and two units the second rank (8 frigates, in total)?

All this suggests a surface fleet totaling between 15 and 26 frigates at the beginning of the 2030s, plus 18 patrol boats who do not have much interest in being officially qualified as frigates."

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